THANK YOU FOLLOWERS !

Tuesday, April 26, 2011

Cekodok dan pemakanan

Ting Ting ! haaa ! idea datang lagi. Dikala aku tengah online-kan Facebook perut berbunyi lagu irama melayu beb. Mana tak berbunyi sebabnya aku tak sentuh walaupun sebutir beras petani hari ini.

Lalu aku mengambil langkah segera untuk mengisi perut aku. Jikalau di Terengganu makanan ini dibagi nama "JEPUT" dan diluar terengganu makanan ini dibagi nama "CEKODOK". Kalau luar negara aku tak pasti makanan ini dipanggil apa. chaaaaa !







Hidangan aku kali ini aku kasi nama CEKODOK BERTANDUK LADA. Hmmm.....
lain je bunyi... 



Aku terfikir sejenak sebentar tadi. Perlukah aku kejutkan mak aku yang sedak tidur semata - mata untuk candle light dinner bersama - sama aku ? Arrgggg ! aku lapar baik aku makan seorang !
Sekarang aku bagi tips kepada sesiapa orang meluat tengok makanan.

Anda jangan lak ambil senang tentang pemakanan. Isu pemakanan adalah teramat penting dalam kehidupan manusia. Jangan cakap manusia sahaja makan binatang pun memerlukan makanan untuk terus hidup. Aku click google dan mencari cara - cara untuk faktor pemakanan kita. Sejurus itu aku dapat serba sedikit tentang cara - caranya.

Makan ditempat yang terang

Penelitian Tim dari University Of Illinios AS, jika seseorang itu makan ditempat yang terang beliau akan makan berlebihan dan beliau tak akan pedulikan apa saja lauk yang dihidangkan.

Perhatikan isi pinggang mangkuk

Penelitian Tim dari University Of Illinios As menyatakan jika seseorang itu ingin makan sambil membuat kerja lain seperti makan sambil menonton televisyen, membaca, bersama - sama facebook dan sebagainya. Ianya cenderung seseorang itu dapat makan lebih banyak.

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah.

2 comments: