THANK YOU FOLLOWERS !

Tuesday, December 7, 2010

Salam Maal Hijrah

Assalamualaikum kawan2 !dipagi nieh aku ingin mengucapkan selamat menyambut maal hijrah kepada semua umat islam diseluruh dunia...maaf laa xupdate psl nieh smlm...sbb xde point2 yg tepat..hahahaa..jdi 7 dec 2010 persamaan awal muhharam...umat islam telah meraikan pelbagai upacara...sepertinya majlis kesyukuran dimasjid2 dengan membaca yassin dan sebagainye...
umei aku pukul 6.15 ptg xd dh ade kt msjd...katenye ade mjlis kesyukuran...haaa..korg pergi x?xyah tnye kwn2 laa kan..aku sndiri xprgi...ahahahha !



Ape itu hijrah??okey...dari skrg aku bgthu ape yg aku dapat thu..klo salah...Astarfirullahalhazim...mntk2 dose aku diampun...haaa...okey !hijrah itu dimana perpindahan Nabi Muhammad SAW dari kota mekah ke kota madinah...Semasa perpindahan bermacam2 kaum Quraisy telah melakukan sekatan...ini kerana kaum itu terasa tercabar apabila islam dilaung sebagai mengatasi kepercayaan nenek moyang terdahulu sebelum itu...haaaa...

mereka juga melakukan pelbagai penyeksaan dan kezaliman keatas muslimin...spertinye...anak dan isteri dipisahkan dan hrte benda dirampas...ada yang mati syahid akibat penyeksaan tersebut...hmmmm..didalam perjalanan baginda ditengah2 padang pasir,gunung ganang dan menempuh haiwan2 berbise itu jugk terdapat seribu satu kesukran dan membekalkan keimanan..ketabahan..kesabaran..dan patuh akan kepada Allah SWT...Baginda dan pengikut2nya hnye mampu berserah dan bertawakal sekiranya hijrah adalah satu jalan untuk menegakkan agama islam...



Waallahualam...dengan point2 yg aku dapat nieh dapat Insyaallah dapat menjadi tauladan buat kte semua...baik untuk kwn2 baik juge untk aku sndiri...stju?hijrah itu pengorbanan...hijrah itu perjuangan...hijrah itu persaudaraan dan hijrah itu membentuk perpaduan..Salam Ukhuwah...Assalamualaikum !bye2 !

No comments:

Post a Comment